• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 19949
+
-

کمیته باز آفرینی محله‌های حاشیه‌ای  در شورا


محمد حسین اکبری|  خرم آباد- خبرنگار :

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم آباد ازتشکیل کمیته باز آفرینی محله‌های حاشیه نشین زیر مجموعه کمیسیون عمران و فرهنگی شورای اسلامی شهر خرم آباد خبرداد. 
 به گزارش همشهری، « سجاد بابایی» در حاشیه جلسه کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر با اشاره به این‌که توسعه فیزیکی شتابان و نامتعادل شهرها، پیامدهای نامطلوب اقتصادی، اجتماعی و کالبدی داشته است، اظهار کرد: یکی از آثار و پیامدهای توسعه فیزیکی ناموزون و نامتعادل شهری، حاشیه نشینی است. 

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم آباد با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته میزان رضایت از خدمات رسانی شهرداری به محله‌ها بسیار پایین است عنوان کرد: اصولاً محله‌های حاشیه نشـین بـه طـور خـودرو در زمین های بدون برنامه شکل می گیرند. بنابراین فاقد تأسیسات زیر بنایی بـوده و مسـئولان شـهرداری نیـز در سال‌های گذشته به دلیل پرداخت نشدن عوارض در این مناطق خـود را موظـف بـه تـامین تاسیسات آن ندانسته اند. حتی در صورت تمایل مسئولان، تامین تاسیسات زیربنایی این مناطق به علت پراکندگی و دور بودن از بافت اصلی، بسیار گران و مشکل است. از طرفی چون محله‌های حاشیه نشین خود را جزئی از شهر می دانند، بنابراین از کمبـود خـدمات رسانی به این محله‌ها گلایه دارند. 
بابایی افزود: در محله‌های حاشیه نشین خانه‌ها رو به ویرانی می‌رود و این خانه‌ها از مصالح کم دوام و بی‌دوام ساخته شده اند. ضمن این که در این نواحی، فرهنگ فقرکاملاً غلبه دارد و شاهد جایگزینی توده‌های کم در آمد در این مناطق هستیم که این موضوع می‌تواند زمینه ساز انواع آسیب‌های اجتماعی باشد. 

وی از تشکیل کمیته‌ای به عنوان زیر مجموعه کمیسیون عمران و فرهنگی شورای اسلامی شهر خرم آباد خبرداد و اظهار کرد: کمیته باز آفرینی محله‌های حاشیه نشین شهر خرم آباد با هدف توانمند سازی مناطق بافت‌های ناکارآمد و حاشیه‌نشین فعلی و هویت بخشی به آنها تشکیل می‌شود. همچنین پیش بینی و پیشگیری از ایجاد و گسترش مناطق جدید بافت‌های ناکارآمد با همکاری سپاه پاسدارن انقلاب و مردم و خیران با برگزاری جلسات در محله‌ها از جمله اهداف تشکیل این کمیسیون به شمار می‌رود. 
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم آباد اظهار کرد: ادامه یافتن این اقدام‌های ضروری است تا معضل حاشیه نشینی به طور کامل در خرم آباد ریشه کن شود، اما نقش دیگر دستگاه‌ها و نهاد‌ها در رسیدن به این هدف اساسی نباید نادیده گرفته شود و انتظار می‌رود که دیگر نهاد‌ها هم در مسیر ریشه کن کردن این آسیب و دیگر آسیب‌ها وظایف خود را به کامل انجام دهند. 

فرمانده سپاه ناحیه هم در جلسه کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم آباد ضمن قدردانی از خدمات شهرداری وبه ویژه در مناطق حاشیه‌ای، شورای اسلامی شهر را به شورای جهادی و انقلابی تشبیه کرد و گفت: در تعطیلات گذشته همه ادارات تعطیل بودند، غیر از شهرداری که با همه توان در شهر، خدمات ارائه می‌داد.  سرهنگ «ماشاالله بازگیر» تأکید کرد: شهرداری در برنامه‌های فرهنگی هم پای کار همه فعالیت هاست و عملکرد قابل توجهی دارد.  وی ضمن قدردانی از سایر دستگاه‌هایی که همکاری کرده اند، بیان کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر در خدمات به مناطق حاشیه نشین پیشتاز است و گوی سبقت را ربوده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید